Czy marketing szeptany jest legalny?
Czy marketing szeptany jest legalny? Marketing szeptany jest narzędziem marketingowym, które opiera się na bezpośrednim kontakcie z klientem. Jego celem jest zaprezentowanie produktu w taki sposób, aby konsument nie zorientował się, że ma do czynienia z reklamą. Opiera się on głównie na opiniach i rekomendacjach, które w dzisiejszych czasach są bardzo ważne. Pojawia się jednak pytanie czy marketing szeptany jest legalny, skoro konsument nie wie, że ma do czynienia z reklamą. Na to pytanie ciężko jest odpowiedzieć, ponieważ w polskim prawie nie można doszukać się sformułowania marketing szeptany, jak to więc jest? Czy przedsiębiorstwa mogą korzystać z tej formy promocji?
Co to jest marketing szeptany?
Zanim zostanie udzielona odpowiedź na pytanie czy marketing szeptany jest legalny, warto wyjaśnić czym dokładnie jest ta forma promocji. Marketing szeptany polega na promocji przedsiębiorstwa poprzez subtelne i nienachalne informowanie konsumenta o ofercie danej firmy, w taki sposób, aby wywołać jak najlepszą reakcję w konsumencie i sprawić, że postanowi on kupić produkt bądź skorzystać z usługi. Buzz marketing jest taki skuteczny, ponieważ wykorzystuje on rekomendacje i opinie, ale także opiera się na społecznym dowodzie słuszności, o co tutaj chodzi? Mianowicie konsument, kiedy nie wie jaką decyzję ma podjąć kieruje się on grupą i podejmuje decyzję, na którą zdecydowała się większa liczba osób.
Jak pokazują badania zdecydowana większość konsumentów obecnie przed dokonaniem zakupu postanawia sprawdzić opinie i rekomendacje innych internautów i właśnie na tej podstawie podejmuje swoje ważne decyzje zakupowe. Głównie odbywa się on na forach internetowych bądź w mediach społecznościowych, a konkretniej na grupach na Facebooku, które zrzeszają użytkowników wokół danego tematu. Marketing szeptany może być również prowadzony na Instagramie.
W jaki sposób działa marketing szeptany?
Warto podkreślić, że marketing szeptany co prawda jest rozpoczynany przez osobę za niego odpowiedzialną, jednak ten najbardziej skuteczny jest wówczas, gdy konsumenci samodzielnie podejmują dyskusję na temat marki i wymieniają się opiniami na jej temat. Bardzo często też firmy decydują się obecnie na współpracę z influencerem, który posiada wokół siebie grono osób i to właśnie im przedstawia dany produkt czy usługę.
Współpraca taka może być współpracą barterową bądź wykonywaną za określone wynagrodzenie. Dzięki influencerowi odbiorcy mogą dowiedzieć się o istnieniu danego produktu bądź marki i mogą oni zdecydowanie chętniej kupować produkt wiedząc, że został on polecony przez osobę, którą śledzą i którą darzą sympatią.
Dlaczego warto inwestować w marketing szeptany?
Zastanawiając się czy marketing szeptany jest legalny, wiele firm zastanawia się też czy jest on w ogóle skuteczny. Jak się okazuje, dostarcza on wielu korzyści markom, ponieważ dzięki niemu mogą one stać się zdecydowanie bardziej rozpoznawalne w Internecie oraz mogą zbudować swój pozytywny wizerunek. Dużą korzyścią jest także wzrost zaufania i wiarygodności do przedsiębiorstwa oraz budowanie relacji z klientem.
Wszystko to jednak będzie widoczne wtedy, kiedy buzz marketing zostanie przeprowadzony przez profesjonalistów. Wówczas może on również wpłynąć na pozycjonowanie witryny i jej widoczność w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Marketing szeptany na forach internetowych pozwala organizacji również poznać potrzeby i wymagania swoich klientów, do których mogą oni dopasować swoją ofertę.
Czy marketing szeptany jest legalny?
Czy marketing szeptany jest legalny, to pytanie pojawia się dosyć często, ciężko jednak odpowiedzieć na nie jednoznacznie. Marketing szeptany na forach internetowych jest najbardziej popularną formą buzz marketingu. Ważne jest, aby podkreślić tutaj, że pisanie fałszywych komentarzy może zostać potraktowane jako działanie nielegalne i będzie to na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Marketing szeptany może również zostać uznany jako naruszający prawo odnosząc się do ustawy z dnia 16 lutego 2007 roku o ochronie Konkurencji i Konsumentów. Jednak obecnie marketing szeptany nie jest zakazany. Warto jednak zwracać szczególną uwagę na to w jaki sposób formułowane są wpisy, aby pod żadnym pozorem nie wprowadzać konsumenta w błąd i nie nakłaniać go do decyzji, której nie podjąłby on w innych okolicznościach.