Darmowy czy płatny on-line marketing? Co za darmo, a za co trzeba zapłacić?
Marketing z dziedziny dostępnej nielicznym stał się narzędziem pracy większości osób prowadzących biznes w internecie. Nie za wszystkie internetowe działania marketingowe trzeba płacić. Podpowiadamy, w co warto zainwestować, a co da się zrobić samemu.
Marketing: co da się zrobić bez ponoszenia kosztów?
O ile w zwykłej prasie za marketing raczej trzeba płacić, to internet daje dużo dodatkowych możliwości. Założenie podstawowych profili firmy (Facebook, Google Maps) jest bezpłatne, choć oczywiście lepiej z czasem zainwestować w profesjonalne grafiki czy pozyskiwanie opinii klientów.
Dziś darmowe formy marketingu są jeszcze prostsze, bo rośnie siła tzw. content marketingu. W USA 91 proc. marketerów z sektora B2B korzysta z marketingu treści. Bez ponoszenia kosztów możesz:
- założyć i prowadzić blog,
- założyć kanał na Youtube, prowadzić live’y na Facebooku czy relacje na Instagramie,
- występować gościnnie w mediach lokalnych, branżowych (wpisy gościnne na blogach, wywiady),
- odpowiadać na pytania w mediach społecznościowych i na serwisach takich jak Quora, budując pozycję eksperta.
Na czym polega płatny online marketing?
W 2017 roku po raz pierwszy wydatki firm na marketing internetowy przekroczyły wartość tych na reklamę w telewizji. Nie ma wątpliwości, że ta tendencja się utrzyma. Do tradycyjnej płatnej reklamy w internecie zaliczamy reklamy typu PPC (pay per click) i PPI (pay per impression), czyli płatne za każde kliknięcie lub za ilość wyświetleń. Przykładowo w mediach społecznościowych warto zainwestować w reklamę PPC, gdzie każde kliknięcie w link oznacza przejście do sklepu, a w dalszej perspektywie prawdopodobne zakupy. Model PPI opłaci się np. na Youtube, gdzie możemy dotrzeć z przekazem do tysięcy osób w danej kategorii wiekowej.
Płatny lub organiczny zasięg marki
Z pojęciem darmowego i płatnego marketingu wiążę się też różnica pomiędzy ruchem organicznym i płatnym. Płatna reklama szybko generuje wejścia na stronę czy wyświetlenia profilu marki. To świetny sposób, by poprawić ruch na stronie lub zwiększyć ilość polubień profilu, efekty są jednak krótkotrwałe.
Ruch organiczny powstaje naturalnie w wyniku bezpłatnych działań marketingowych. Narasta stopniowo, ale zaangażowanie jest bardziej żywe i autentyczne. W ten sposób wokół marki skupiają się wierni sympatycy, którzy z własnej inicjatywy wchodzą na stronę i komentują.
Co jest lepsze dla firmy: darmowy czy płatny marketing?
Niektóre z wymienionych działań można wykonywać samemu, mając trochę więcej czasu, lub zlecić firmie zajmującej się marketingiem. Do innych trzeba już zatrudnić fachowców (np. opracowywanie reklam). Zaletą darmowego marketingu jest naturalność przekazu. Decydując się na płatną reklamę, można dokładniej mierzyć wyniki i zaplanować działania w dłuższym czasie (np. rok). Połączenie tych dwóch strategii da długofalowe efekty.