Kampania w wyszukiwarce i pozycjonowanie, czy prowadzić je w tym samym czasie?
Marketing internetowy przyjmuje wiele różnych form. Jedną z nich jest pozycjonowanie stron internetowych. Ponieważ każda poważna firma czy organizacja posiadają własną witrynę internetową, to w ich interesie leży, aby była ona jak najlepiej promowana.
Ogółem wszystkich działań promocyjnych , które mają podnieść pozycję danej strony w wyszukiwarce nazywamy SEM (ang. search engine marketing). Ważne jest, aby na początku trwania kampanii w wyszukiwarce jak najlepiej zaplanować SEM. Działania wchodzące w skład SEM to pozycjonowanie strony, czyli SEO (ang. search engine optimalization) oraz prowadzenie kampanii PPC (ang. pay per click), która polega na płatności za kliknięcie. Bardzo powszechny jest też wzór SEM= SEO+PPC, który określa dokładnie te działania.
Czym konkretnie jest więc SEO?
Jest to szereg długofalowych działań podejmowanych na stronie, w celu jej uplasowania jak najwyżej w wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce internetowej. Warto dodać, że w Polsce ponad 95% wyszukań dotyczy wyszukiwarki Google. Przykładami takich działań są: tworzenie i optymalizacja treści, linkowanie wewnętrzne, modyfikacja struktury strony, indeksacja czy monitorowanie pozycji.
Bardzo ważną cechą pozycjonowania SEO jest jego trwałość i stabilizacja pozycji strony. Niektórzy dzielą także działania SEO na dwie grupy: on-site i off-site. Pierwsza dotyczy działań w obrębie samej strony, opisanych powyżej. Druga to działania poza samą stroną, skupiające się na wzmocnieniu siły witryny.
Natomiast kampania PPC sprawne przeprowadzenie działań, które uruchomią płatne reklamy. Płaci się w nich za każde kliknięcie na baner reklamowy danej firmy czy organizacji. Mamy więc pełen obraz działań w ramach kampanii SEM. Ważne jest, aby nie używać zamiennie terminów SEM i SEO, jak robią to mylnie niektórzy.
Jak już wspomnieliśmy na początku bardzo ważne na samym początku kampanii jest to, aby przeprowadzić jak najwięcej różnych działań w zakresie SEM, obejmujących zarówno SEO, jak i PPC. Działania reklamowe skupiają się obecnie głównie na wykorzystaniu Google Ads (dawniej Google Adwords). Co ważne narzędzie to umożliwia zainwestowanie w różne rodzaje reklam, np. banery, reklamy produktowe czy reklamy wideo.
Gdy profesjonalnie przeprowadzona kampania SEM przyniesie swoje rezultaty i promowana strona znajdzie się na jednym z czołowych miejsc listy wyszukiwania całościowe działania SEM mogą być przerwane. W utrzymaniu wysokiej pozycji wystarczy wykorzystać już tylko pozycjonowanie SEO, które jak już wspomnieliśmy daje bardzo trwałe rezultaty.