Marketing szeptany
To najbardziej niedoceniana dziedzina marketingu, a niesłusznie. Marketing szeptany jest jednym z najskuteczniejszych mechanizmów pozyskiwania klientów, budowania rekomendacji marki, jej wizerunku. Dodatkowo, jest elementem który z powodzeniem wspiera pozostałe aktywności, które prowadzi marka.
W szczególności pozycjonowanie – szeptanka pozwala pozyskiwać wartościowe linki, które budują pozycję serwisu w wyszukiwarce. Marketing szeptany wspiera działania content marketingowe – zarówno w kontekście rekomendacji danej publikacji w Internecie, np. na forach dyskusyjnych gdy ktoś szuka konkretnego rozwiązania. Z drugiej strony szeptankę można wykorzystać do generowania komentarzy i budowania zainteresowania pod publikacją.
Marketing szeptany posiada różne nazwy – buzz marketing, WoMM, szeptanka, amplifying.
Maże być realizowany w różnych miejscach, w szczególności:
- Na forach dyskusyjnych – czyli w miejscu, z którym można prowadzić tematyczne dyskusje z zainteresowanymi użytkownikami. Jeśli odpowiednio skonstruujemy tytuł tematu, w którym prowadzimy dyskusję możemy wpłynąć na jego pozycję w wynikach wyszukiwania. Zyskujemy dzięki temu pożądany ruch i dodatkowy kontakt użytkowników z naszą marką, a ten z kolei może wpływać na ich decyzje zakupowe;
- W social media – marketing szeptany to nie tylko fora dyskusyjne. Można realizować kampanie szeptanki również w social media, na popularnych platformach. Przyjmować one mogą tutaj różną formę – mogą to być komentarze pod oficjalnymi wpisami marki, wpisy na grupach czy oceny marki;
- Komentarze pod publikacjami – z tego typu działaniami mamy również do czynienia w komentarzach pod publikacjami contentowymi. Dotyczy to zarówno publikacji marki, które publikowane są w ramach działań contentowych i kampanii sponsorowanych. Dotyczy także publikacji, które nie są publikacjami marki. Komentarze mogą budować zainteresowanie publikacją, promować ją wewnątrz platformy oraz wpływać na pozycjonowanie publikacji;
- Opinie – głównie te, które publikowane są na Google Moja Firma (GMF)/Mapki Google, opinie na Facebooku czy w innych miejscach, które pozwalają dokonywać oceny marki lub jej produktów
Jest to najbardziej elastyczne z narzędzi marketingowych. Jego elastyczność wynika z prostoty działania i krótkiego czasu, w którym można zmienić sposób komunikacji, komunikaty i rozkładane akcenty. W ramach działań marketingu szeptanego można przyjąć formę tradycyjną, w której komunikujemy się z odbiorcami jako anonimowy użytkownik. Możemy również przyjąć formę oficjalną, w której występujemy jako oficjalny przedstawiciel Państwa marki. Działania przyjmują wówczas formę tzw. e-rzecznika marki.